vrijdag 17 maart 2017

de droge naald techniek en andere...

Een paar resultaten van de droge naald techniek. Het papier is wit tot gebroken wit, wat op de foto's niet overkomt. Dit zijn de eerste resultaten van mijn kraswerk. Er zijn nog vier lessen te gaan.

Toen kreeg ik onstuitbare zin om geschilderde portretten na te schilderen. Die volgen na de gravures.


twee schelpen
droge naald gravure
23 x 15 cm
2017








 die Schwermutschnellen hindurch naar het gelijkluidende gedicht van Paul Celan
droge naald gravure
16 x 34 cm
2017




De monnik boeide me vanwege het hoge licht-donker contrast. Ik kopieerde hem uit een geleend boek, weet niet meer welk.



De monnik
30 x 51 cm
olieverf op katoen
2017














Bij dit dubbelportret is rechts correct en links gespiegeld overgenomen. Uit hetzelfde boek als de monnik.



 Dubbelportret
26 x 42 cm
olieverf op katoen
2017






Een portret dat Albrecht Dürer in 1497 van zijn vader schilderde en een zelfportret van Albrecht jr. uit 1493. De distel betekent trouw van de man. Hij maakte dit portret vermoedelijk voor zijn as. vrouw, misschien als huwelijksaanzoek.
Het zelfportret van C. Fabritius uit 1647-48 vond ik vroeger al heel erg mooi. De achtergrond is een vochtige oude wand.



A. Dürer d.A.
portret door A. Dürer d.J. van 1497
18 x 28 cm
olieverf op mdf
2017












A. Dürer
zelfportret van 1490
18 x 28 cm
olieverf op mdf
2017













Carel Fabritius
zelfportret van 1654
18 x 28 cm
olieverf op mdf
2017









Geen opmerkingen:

Een reactie posten